Sms of WhatsApp +32.490.42.43.27 en maak kans op 2 VIP-maaltijden op het Rally 4 Porsche Garden Party op 1 juni!
Catégories : : Néerlandais Passion
Net voor het vertrek naar Ben-Ahin, zullen de deelnemers van Rally 4 Passion aanwezig zijn in de Rallye de Wallonie tent in Jambes voor een signeersessie tussen 16u30 en 17u30!
Het is een kans om een extra souvenir mee naar huis te nemen, en ook om te praten met Bruno Thiry, Robert Droogmans, Grégoire Munster, Yves Matton, Xavier Baugnet of een van de vele andere rally enthousiastelingen die zijn gekomen om te genieten, en u te laten genieten van hun mooie Gr.B, Gr.4 of Gr.A auto’s.
Tot ziens onder de tent op de Place de Wallonie in Jambes vanaf 16u30!
Vanaf 17u30 op vrijdag 26 april is de Moulin de Solières de place to be!
Maximaal plezier, maximaal entertainment en maximale sfeer. Dat is wat je te wachten staat in Ben-Ahin op vrijdag 26 april met de eerste twee ‘klassementsproeven’ van de Rally 4 Passion demo.
Er zijn twee ritten door de KP van Ben-Ahin om 18.45 uur en 20.15 uur. Het showpunt bij uitstek is de Moulin de Solières (nr. 3 op de kaart), waar de deelnemers 3 keer doorheen zullen rijden (in totaal 6 keer!) in de vorm van een Show. Op het onverhard!
Dankzij het dynamische team van La Cabane is er van 17.30 tot 22.00 uur muzikaal entertainment op het terrein. De bekende spreker Jean-Paul Klinkers zal ook commentaar geven in verschillende talen.
Tussen de 2 runs en na de tweede run worden er kartcrossdemo’s aangeboden!
Om bij de Moulin de Solières te komen, ga je naar de Ben-Ahin ES via punt 4 op de kaart (toegang via Ohey en N698, dan Chemin de Perwez).
Let op: je moet er voor 18.30 uur zijn! De weg wordt dan afgesloten en gaat pas rond 19.30 uur weer open, voor de 2e passage.
Om het speciale evenement binnen te komen, wordt je gevraagd een speciale toegangsprijs van €10 te betalen. Dit is een kleine bijdrage in de organisatiekosten en je helpt ook de VZW Culture et Loisirs van Solières te steunen.
Een officieel Rally 4 Passion programma zal worden aangeboden met dit « Rally 4 Passion – Ben-Ahin » toegangsticket.
Op zaterdag geeft het toegangsticket voor de Rallye de Wallonie je natuurlijk toegang tot de klassementsproeven om de deelnemers van de Rally 4 Passion te bewonderen. Het officiële programma van de Rallye de Wallonie (te koop in de tent in Jambes) vertelt je alles over de klassementsproeven!
Om het weekend in stijl af te sluiten, ziet het La Cabane team jullie ook graag op zaterdagavond vanaf 17u in de Vieux Charbonnage de Gives (rue Emile Vandervelde 67, 4500 Huy) voor de finish van het evenement (rond 18u15) met een speciale Rally 4 Passion Fan Zone: podium, speaker, muzikale animatie, tentoonstelling, kleine restauratie, simulators, enz.
Vrijdag 26 april
SS Ben-Ahin (15,61 km) 18u45 20u15
Regroup « Chez Jannine » 19u10 —
Podium/Service Jambes — 21u00
Zaterdag 27 april
SS Mohiville-Nettinne (14,85 km) 11u24 15u37*
SS Natoye (8,81 km) 12u07 16u20*
SS Crupet (5,79 km) 12u47 17u00*
SS Wartet (6,98 km) 13u35 17u48*
Podium/Service Jambes 14u23 —
Vieux Charbonnage/Gives — 18u20*
Het laatste podium en de finish van de Rally 4 Passion zullen plaatsvinden in de Vieux Charbonnage (rue Emile Vandervelde 67, 4500 Huy). Tentoonstelling van voertuigen en animaties ter plaatse.
*Let op! Zaterdag: geschatte timing afhankelijk van BRC timing.
Welke herinneringen hou je over aan je jaren met de Porsche 911?
“Ik heb altijd heel graag met een Porsche gereden, simpelweg omdat die auto als een koersauto is ontworpen. Een Escort bijvoorbeeld, dat was een tot rallyauto omgevormde gezinswagen. Daarom droeg de Porsche altijd mijn voorkeur weg. Mijn grootste herinneringen? Die zijn tegelijk mooi en triestig: mijn rally’s tegen Henri Toivonen bijvoorbeeld, toen hij ook aan het stuur van een Porsche zat. Of de rally’s met Jean-Louis Dumont als mijn teamgenoot bij het Belga-team. Helaas kwam daar een triest einde aan.”
Hoei en Namen hebben een rijk rallyverleden. Hoe groot zijn de verschillen tussen de rally’s uit de jaren ’80 en ’90 en de rally’s van nu?
“Enorm. Sommige rally’s zijn kermiskoersen geworden. Zestien KP’s, waar slaat dat nu op? Vroeger werden er in Ieper of Namen 50 KP’s afgewerkt, en werd er ook ’s nachts gereden. Dat kan niet meer. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik die mooie tijd heb kunnen meemaken. Maar dat betekent ook dat ik niet meer van de jongste ben.”
Voor Rally 4 Passion nam je ook al deel aan andere festivals. Wat is het geheim van hun succes, denk je?
“Waar wij vroeger twee keer moesten terugschakelen, en verplicht waren om de Escort of de Porsche dwars te zetten – anders geraakten we niet door de bocht – gaan ze nu voluit. Een rallyauto van nu komt nog amper dwars te staan. Maar de fans zien veel liever auto’s die schuiven, dan de moderne wagens die als op rails door de bochten gaan.”
Een van de topstukken uit de collectie van MY Gallery, de ex-Freddy Loix Toyota Celica GT-Four ST205 Gr.A – de echte, waarmee hij in 1997 deelnam aan Rally Finland en Rally Australia – zal aan de start staan van Rally4Passion.
Helaas is Freddy om professionele redenen niet beschikbaar, dus neemt Yves Matton het stuur over van deze spectaculaire auto die rallygeschiedenis heeft geschreven. Aan zijn rechterzijde krijgt hij gezelschap van zijn dochter Élise, met wie hij in het verleden al aan verschillende evenementen heeft deelgenomen!
Kinley, Pepsi, Total Gold, Castrol, Andrews – Heat for Hire, Belga, Rothmans, Cossack, Eaton Yale, Duckhams… Zoveel iconische kleuren die geassocieerd worden met de Ford Escort Mk2.
Geheel in de geest van Rally 4 Passion, ook al is het geen originele auto of replica, brengt deze Ford Escort Mk2 een dozijn legendarische liveries samen die de geschiedenis van het model hebben getekend!
Julien Elleboudt (Enseignes Plexi), de beletteringsspecialist uit Dinant, heeft een bijzonder origineel idee bedacht voor de decoratie, en zoals altijd zal hij er dit weekend een mooie show van maken…
Er zijn inmiddels 35 jaar verstreken, maar de BMW M3 Gr.A Prodrive van Marc Duez en Alain Lopès blijft een droom voor veel liefhebbers… Met zijn legendarische Fina-kleuren staat deze M3 nog altijd in het geheugen gegrift.
Hetzelfde geldt voor Benoît Gillot, die ervoor koos om de kleuren van de beroemde ‘Ardennais Volant’ in het seizoen 1989 te reproduceren op zijn BMW M3.
De 4-cilinder 2.3 motor van de Beierse auto gaat zingen…
Het is een auto die zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de Rally van Wallonië die aan de start zal staan van deze eerste editie van het Rally4Passion – Huy-Namur Rallye Festival.
Hoewel hij niet meer de historische kleuren draagt, is deze Toyota Corolla WRC wel degelijk de originele wagen (K-AM 607, chassis #629) waarmee Pieter Tsjoen won in de Rally van Wallonië in 2003, 2004 en 2005.
Hij begon zijn WRC-carrière in handen van Carlos Sainz, voordat hij werd bestuurd door wijlen Rocco Theunissen. Sinds 2006 is hij eigendom van Bertrand Pierrat uit de Vogezen, die hem met veel plezier terugbrengt naar België voor Rally4Passion!
Bruno, Rally 4 Passion wordt gedeeltelijk als nevenwedstrijd van de Rallye de Wallonie afgewerkt. Een rally waar je voor het laatst aan de start stond in… 2004.
Samen met Nicolas Gilsoul werkte ik toen voor Kronos en Citroën een programma in het Europese kampioenschap af. We startten aan het seizoen met een Saxo S1600, vooraleer over te stappen naar de C2. In Namen raakten we betrokken bij een sketch die nogal wat mensen deed lachen, want we werden gediskwalificeerd omdat we te licht waren! In Ieper kregen we de bevestiging dat de weegschaal van de RACB niet helemaal op punt stond…
Eifel Rallye Festival, Alsace… Je wordt een habitué van dit soort evenementen.
Ik nam met Wolf-Dieter Ihle recent nog deel aan een Festival in Oostenrijk. Hij stelde me voor om met één van de wagens uit zijn collectie te rijden, een ex-Mikkola Audi 200 Quattro Gr.A. Ik ben gek op de sfeer van zo een evenementen. Niemand maakt zich zorgen. Bij mechanische problemen mag je je tijd nemen om de herstellingen uit te voeren. Elke liefhebber wil er bij zijn. De sfeer is er uitstekend. Echt, ik vind het fantastisch!
Dit weekend is je Cosworth Gr.A een replica van je auto uit de Sanremo van 1994. Dat was je eerste seizoen als fabrieksrijder met een 4×4 in het wereldkampioenschap.
Mijn eerste seizoen met een 4×4. We hadden het geluk dat we over exact dezelfde auto konden beschikken als Delecour en Biasion, een wagen die door RAS in Boreham was gebouwd. Schitterende herinneringen zijn dat. Het was een heel viriele auto, een beest. Voor een jonge gast was dat de Heilige Graal! Net zoals voor Grégoire Munster en zijn officiële Rally1 bij Ford.