Néerlandais Passion

Een ex-Hirvonen Fiesta Super2000 voor Xavier Baugnet!

Tijdens Rallye Monte-Carlo 2010 zorgde Mikko Hirvonen voor een sensatie door zijn eerste rally te winnen met de gloednieuwe Ford Fiesta Super2000, ontwikkeld door M-Sport!

In deze openingsronde van het IRC maakte de Fin, officiële Ford-coureur in WRC, korte metten met de omstandigheden en de officiële Skoda- en Peugeot-coureurs.

Tijdens de Rally 4 Passion – Huy-Namur Rallye Festival zal Xavier Baugnet een show opvoeren in deze betoverend klinkende Fiesta Super2000 in de kleuren van de Rally van Monte-Carlo 2010, die onlangs is aangekomen bij MY Gallery.

Show verzekerd, zowel visueel als sonisch!

En nog een R5 Turbo aan de start…

Drie is scheepsrecht! Na de Renault 5 Turbo 2 Tour de Corse ‘Hertz’ ex-Bartoli en ‘Diac’ ex-Chatriot van Fabrice Rossi en Christian Klein, is Rally 4 Passion verheugd om een derde 5 Turbo te verwelkomen, in dit geval die van Jean-Bernard Stirling.

Deze Renault 5 Turbo Tour de Corse Maxi uit de Elzas heeft ook een van de meest emblematische liveries van het model, die van de Maxi 5 Turbo van François Chatriot in 1986.

Dat jaar eindigde Chatriot tweede in het Franse kampioenschap met zijn officiële auto in Diac-kleuren en werd hij tweede in de Ronde van Corsica.

Show verzekerd !

Bruno Thiry terug in Giesse-kleuren!

Weet je nog: in 1994, precies dertig jaar geleden, nadat hij schitterde in 2WD met Opel Team Belgium, zorgde een jonge Belgische coureur voor een sensatie tijdens zijn eerste races op wereldniveau in 4×4.

Met een Ford Escort RS Cosworth Gr.A, geprepareerd door RAS Sport, behoorde Bruno Thiry tot de wereldelite in de rallysport. Net voor hij het seizoen op een hoogtepunt afsloot met een podiumplaats in de RAC Rally, behaalde Bruno een prachtige 4de plaats in Sanremo, in het kielzog van Didier Auriol, Carlos Sainz en Miki Biasion, maar ook voor Colin McRae, Gianfranco Cunico en Juha Kankkunen…

Deze Ford Escort Cosworth Gr.A was gedecoreerd in de kleuren van Giesse en Aprimatic, en zal altijd in de herinnering blijven. Tijdens Rally 4 Passion zal Bruno Thiry deze beroemde kleuren terugvinden op zijn Sanremo replica Ford Escort RS Cosworth Gr.A uit 1994 van de MY Vintage workshops.

Een tweede R5 Turbo zal te zien zijn…

We hebben jullie al kennis laten maken met Fabrice Rossi’s R5 Turbo 2 Tour de Corse ‘Hertz’. Nu komt er een tweede Renault 5 Turbo 2 Tour de Corse aan uit Frankrijk: die van Christian en Philippe Klein, regelmatige deelnemers aan Slowly Sideways-evenementen.

In zijn ‘Tour de Corse’-configuratie heeft deze Renault 5 Turbo een kleurstelling die fans van Renault goed kennen: die van Diac (Diffusion industrielle et automobile par le crédit), een financiële organisatie die in 1924 werd opgericht en nu een 100% dochteronderneming van Renault is.

Die beroemde Diac-kleuren waren ook die van François Chatriot in het Franse kampioenschap van 1984!

Aan de Rally 4 Passion nemen 2 Renault 5 Turbo’s deel. En je weet wat ze zeggen: nooit twee zonder drie…

De auto van Grégoire Munster is klaar!

Grégoire Munster, de officiële piloot van het M-Sport Ford World Rally Team, ruilt binnenkort zijn fabrieks-Ford Puma Rally1 in voor een krachtige Groep A Ford Escort RS Cosworth voor de Rally 4 Passion, die op 26 en 27 april plaatsvindt.

Voor de gelegenheid krijgt de auto een kleurstelling die de geschiedenis van de autosport in het algemeen en de rallysport in het bijzonder heeft getekend: de Martini Racing-kleuren!

Gianfranco Cunico racete jarenlang in deze prachtige kleuren en behaalde een prachtige podiumplaats in Sanremo 1995 in een Cosworth Gr.A die gebouwd was in de werkplaatsen van de Jolly Club.

Dankzij Rally 4 Passion kunnen rallyfans hun hart ophalen op 26 en 27 april… 

Een ex-Jean-Joseph Clio Super1600 aan de start!

Een paar jaar geleden maakte Pierre-Julien Kaufmann naam met zijn snelheid, met name achter het stuur van de Renault Twingo R1 en R2. Met Valérie Lemineur rechts van hem, zit hij hier weer achter het stuur van een legendarische Renault, een indrukwekkende Clio Super1600…

Met deze auto wordt de regionale rijder zeker ook een van de attracties van deze eerste Rally 4 Passion. Deze Renault Clio Super1600 komt uit Italië en werd in Namen gevolgd door het team van Benoît Blaise. Hij maakte zijn debuut in het Wereldkampioenschap Rally tijdens Rally Catalunya 2004.

Voor de gelegenheid krijgt hij een emblematische kleurstelling: die van de officiële Renault Sport-coureur Simon Jean-Joseph in het Franse rallykampioenschap van 2004, precies 20 jaar geleden! Dat jaar had Simon een dubbel programma, Frankrijk en Europa. Als onderdeel van dit programma was hij ook aanwezig in Ieper, maar in een andere kleurstelling, een combinatie van het blauw en geel van zijn belangrijkste partner.

Grégoire Munster: “Het doel? Mezelf en het publiek amuseren!”

Grégoire Munster zal aanwezig zijn tijdens Rally 4 Passion aan het stuur van een Ford Escort RS Cosworth Gr.A, waarvan de livery binnenkort wordt onthuld. In de tussentijd beantwoordt hij onze vragen…

Wat betekent deze Ford Escort Cosworth Gr.A voor jou? Heb je eigenlijk herinneringen aan deze auto?

Ik was uiteraard nog niet geboren toen deze auto op het hoogste niveau reed (red.: Grégoire is geboren in december 1998), maar de beelden die ik me voor de geest kan halen zijn de passages van François Delecour of Bruno Thiry, met uiteraard ook zijn ongelukkige opgave in Corsica. Rally 4 Passion wordt dus een ideale gelegenheid om te zien tot wat die Gr. A’s van toen in staat waren. En vooral ook om het publiek plezier te bezorgen. Want we zijn er uiteraard in de eerste plaats om de show te verzorgen!

Team vormen met Bruno Thiry, die 30 jaar geleden fabrieksrijder was voor Ford, is ook een mooie knipoog.

Zeker en vast. Samen met Freddy Loix en Patrick Snijers is Bruno Thiry één van die rijders die duidelijk hun stempel hebben gedrukt op de Belgische rallygeschiedenis. En ik er echt naar uit om samen met hem een team te vormen, en we staan allebei in Ford-kleuren bovendien. Dat wordt echt plezant.

Tijdens deze rally krijg je voor één keer niet het gezelschap van je gebruikelijke co Louis Louka.

Neen, dat klopt. Omdat het een ‘plezier’-rally is, waar fun het belangrijkste doel is, was dit een ideale gelegenheid om eindelijk eens samen met mijn beste vriend Raphaël Lekeu – die me zowat bij elke wedstrijd volgt – een rally te rijden. Craig Breen had bijvoorbeeld ook de gewoonte om bij historic wedstrijden waar er geen competitiestress was met zijn beste vrienden te rijden. Ook hier kijk ik er naar uit om deze ervaring met Raphaël te delen.

(c) Foto’s: M-Sport Ford World Rally Team (G. Munster) & Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool & Pascal Giets (G. Munster & B. Thiry)

En een eerste Super1600…

Gr.B’s, Gr.As, Gr.4’s, Gr.2’s… En nu een Super1600, de eerste die we je brengen voor Rally 4 Passion. En het zal niet de enige zijn aan de start van het evenement!

Deze Super1600 is de Citroën Saxo van Nicolas Colyns en Nicolas Pierson, een auto met een hoogperformante, melodieuze kitcarmotor die al gezien is in BRC-wedstrijden, en die gevolgd wordt door de ‘tovenaar’ Michel Targez.

De kleurstelling is die van de Saxo Super1600 van Sven Haaf, die in 2002 deelnam aan het JWRC-kampioenschap met de steun van Citroën Deutschland.

Een ex-Thiry Ford Escort RS Cosworth Gr.A voor…

… Nicolas Mativa. Terwijl we wachten om de kleurstelling te ontdekken van de Ford Escort RS Cosworth Gr.A waarmee Bruno Thiry zal rijden in Rally 4 Passion, is dit de livery waarmee Nicolas Mativa, eigenaar van deze zeer mooie Cosworth Gr.A, zal deelnemen aan het eerste Huy-Namur Rallye Festival.

Iedereen kent de livery van deze replica. In 1996 was de Spaanse oliemaatschappij Repsol de titelsponsor van het officiële Ford-team in het World Rally Championship, met onder andere de in Madrid geboren Carlos Sainz.

Bruno Thiry, die met het officiële team deelnam aan zeven WK-rally’s, sloot het seizoen sterk af met back-to-back podiumplaatsen in Sanremo en Catalunya. De Sanremo-kleuren van 1996 zijn die van de Escort RS Cosworth Gr.A. van Nicolas Mativa en Jérémie Tomballe!

R5 Turbo Tour de Corse « Hertz »

De Renault 5 Turbo schreef rallygeschiedenis. Hij werd aanvankelijk ontwikkeld als Groep 4-auto, maar evolueerde in zijn tweede generatie naar een Groep B-auto. Deze evolutie culmineerde in zijn ultieme versie, de « Maxi ».

Deze Renault 5 Turbo 2 ‘Tour de Corse’ werd goedgekeurd in Groep B en heeft lange tijd in Groep F op de Franse rallywegen rondgereden. Zijn eigenaar sinds 2004, Vivien Bombré, gaf hem een paar jaar geleden de traditionele gele en witte kleurstelling van de 20 ‘Tour de Corse’-klantenauto’s.

Voor de Rally 4 Passion, waar hij zal worden bestuurd door Fabrice Rossi, krijgt hij een nieuwe ‘Hertz’-kleurstelling, identiek aan die van de Corsicaanse coureur Camille Bartoli in de Tour de Corse ’84. Schitterend!