Tanja Zingelmann-Hartjen was een fervente copiloot in de jaren 1980 en 1990 en heeft deze passie nu doorgegeven aan een van haar zonen, Corbian, met wie ze vorig jaar deelnam aan het Eifel Rally Festival in een VW Golf.
Ter voorbereiding op dit seizoen leggen Tanja en haar team de laatste hand aan hun nieuwe auto, een prachtige Groep 4 Ford Escort Mk1 RS1600, die een exacte replica is van een van de allereerste auto’s waarin werd gereden door een coureur die zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de Duitse rallysport, Jochi Kleint.
In een soortgelijke Mk1 van Ford Boreham, met minimalistische decoratie, onderscheidden de toekomstige Europees Kampioen (in 1979) Jochi Kleint en Jochen Berger zich tijdens de Int. Rallye Vorderpfalz in 1971. In datzelfde jaar werd deze fabrieks-Escort ook bestuurd door Roger Clark himself.
Tijdens het BK Rally 1982 schitterden Simon Everett en Dany Colebunders met hun Groep 4 Vauxhall Chevette 2300 HSR in de kleuren van Tuborg.
De Britse coureur was altijd spectaculair en was duidelijk een van de favoriete coureurs van het publiek, naast Belgische sterren uit die tijd zoals Guy Colsoul, Robert Droogmans, Marc Duez, Jean-Louis Dumont, Didi en Patrick Snijers.
Dankzij Ronald Jussiant en Séverine Chupin, die ook van glijden houden, kan het publiek van Rally 4 Passion zich Simon Everett herinneren in deze prachtige replica, die zelfs rechtsgestuurd is!
Voordat de Audi Quattro A1 een van de eerste gehomologeerde Gr.B-auto’s werd, reed hij twee seizoenen lang in het WK Rally. Michèle Mouton was een van de coureurs die achter het stuur schitterde.
De Française, nu een FIA-boegbeeld, onderscheidde zich tijdens haar wereldcampagne in 1982 met een officiële Quattro uitgerust met Kleber-banden. Ze eindigde als tweede in het wereldkampioenschap met 3 overwinningen op haar naam (Portugal, Akropolis en Brazilië).
Deze Audi Quattro Gr.4 is eigendom van Benoît Martin, die ook zal deelnemen aan Rally 4 Passion in zijn Quattro S1 E2, en is een replica van de auto van Michèle Mouton uit dat jaar. Op 26 en 27 april is hij in de bekwame handen van David en Agatha Kastler.
Dankzij John Thomas, lid van de Slowly Sideways Deutschland-club, en onze landgenoot Pierre Dupont, zullen de toeschouwers van Rally 4 Passion één van de mooiste pagina’s uit de rijke carrière van één van onze meest emblematische copiloten kunnen herbeleven (of bijna). Van het ene Duits-Belgische duo naar het andere…
In 1984 begon Willy Lux een samenwerking met de Duitse coureur die twee seizoenen zou duren in een Audi Quattro Gr.B, gevolgd door het team van Konrad Schmidt.
Deze Audi Quattro A2 Gr.B werd in 2012 voor het eerst gerestaureerd door de Duitser John Thomas en had een tijdlang een Rothmans-kleurenpatroon als verwijzing naar de auto van de Nederlander John Bosch.
In 2019, na een nieuwe verbouwing, koos de eigenaar voor een andere kleurstelling, in dit geval die van de auto van Harald Demuth in het Duitse rallykampioenschap tijdens het seizoen 1983. Vlak voor het begin van de samenwerking tussen Demuth en Lux.
Twee Ford-fabrieksrijders aan de start van Rally 4 Passion
Op minder dan vier weken van het eerste Festival van dit type dat ooit in België georganiseerd wordt zijn de organisatoren van het Rally 4 Passion – Huy-Namur Rallye Festival (26 en 27 april) verheugd te kunnen aankondigen dat Grégoire Munster en Bruno Thiry aan de start zullen staan met heel krachtige Fords Escort Cosworth Gr.A. Uiteraard is dat een knipoog naar onze twee Ford-rijders, die met een interval van 30 jaar de officiële kleuren van het merk in het wereldkampioenschap rally verdedigden.
In 1994, na een schitterend seizoen aan het stuur van de Opel Astra Gr.A van Opel Team Belgium, tekende Bruno Thiry zijn eerste contract als fabrieksrijder in het wereldkampioenschap rally, om er een Ford Escort Cosworth Gr.A te besturen. Dertig jaar later, in 2024, werkt Grégoire Munster zijn eerste WRC-seizoen in de kleuren van Ford en M-Sport af, aan het stuur van een officiële Ford Puma Rally1.
De organisatoren van Rally 4 Passion willen dat feit in het eerste Huy-Namur Rallye Festival extra in de verf zetten en de twee snelle, maar ook populaire en charismatische rijders aan de start brengen. Hun wagens? Een agressieve en krachtige bolide, die voor heel wat liefhebbers heel wat betekent: de Ford Escort Cosworth Groep A.
“We zijn heel blij dat we Bruno en Grégoire op ons evenement mogen verwelkomen”, stelt een verheugde Yves Matton, de initiatiefnemer van Rally 4 Passion. “Net zoals Robert Droogmans, die over een Porsche 911 Groep 4 uit zijn hoogdagen kan beschikken, starten Grégoire en Bruno aan het stuur van wagens die hen door MY Vintage ter beschikking worden gesteld, twee heel krachtige Fords Escort Cosworth Gr.A.”
Beide wagens zullen worden getooid in kleuren die zeker en vast heel wat reacties zullen losmaken en mooie herinneringen zullen oproepen. “Inderdaad. De Escorts zijn niet alleen spectaculair, maar de wagens van Bruno en Grégoire krijgen ook een iconische livery mee, wat de fans zeker zal aanspreken. Naast het plezier van de deelnemers, die op vrijdag en zaterdag hun hartje zullen ophalen op de ‘demo-KP’s’, is ook het plezier van het publiek heel belangrijk voor ons. Gezien het lijstje deelnemers die zich nu al hebben ingeschreven zullen ze zeker worden verwend”, vervolgt Yves Matton.
100 % show op vrijdagavond
De Rally 4 Passion loopt over twee dagen, en begint op vrijdag 26 april op spectaculaire wijze. Na een handtekeningensessie ’s namiddags, aan het podium van de Rallye de Wallonie in Jambes (Namen), rijden de deelnemers richting Hoei, om er twee keer de demo-KP van Ben-Ahin af te werken. Die is helemaal aan hen voorbehouden en is – net zoals het vervolg van het evenement – volledig vrij van enige vorm van competitie. Tussen de twee passages is er ook een regroup in Ben-Ahin.
“Op dit heel spectaculaire parcours zullen zowel deelnemers als toeschouwers hun hartje kunnen ophalen”, vervolgt Julien Frère, directeur van het evenement. “De beruchte doortocht van Moulin de Solières, met zijn strook onverhard en alle omringende animaties, zal allicht het meeste volk trekken. Vooral ook omdat dit eerste deel van het parcours met zijn dubbele passage volledig rond het showelement draait. Ook bij het tweede beroemde spektakelpunt, aan de bekende Cabane van Ben-Ahin, valt zeker wat te beleven. Het mag dan wel een opwarmer zijn van 22,88 kilometer (2 x 11,44 km), deelnemers en fans worden onmiddellijk in de watten gelegd.”
’s Anderendaags, op zaterdag 27 april, werken de deelnemers aan Rally 4 Passion twee volledige lussen af in het kader van de Rallye de Wallonie, wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap divisie 1. Daarbij werken ze de proeven van Mohiville-Nettinne (14,85 km), Natoye (8,81 km), Crupet (11,38 km) en Wartet (6,98 km) af.
Er nog even aan herinneren dat de inschrijvingen uiteraard nog open zijn. Het afsluiten, na goedkeuring van het kandidaat-dossier, is vastgelegd op 15 april.
Nee, uw ogen zullen u niet bedriegen: deze monsterlijke Audi Quattro S1 E2 draagt inderdaad een Belga-kleurencombinatie… die hij nooit in competitieverband heeft gedragen. Toen deze ultieme Groep B in 1985 op de rallyscène verscheen, wist Marc Duez al dat zijn toekomst niet bij Audi lag, maar bij MG/Rover en de 6R4.
Deze Audi Quattro S1 E2 is ook de uiting van de passie van zijn ontwerper, Humbert Anne de Molina, medeoprichter van Vintage Racing & Services in Aische-en-Refail, die enkele jaren van zijn leven heeft gewijd aan het bouwen van deze spectaculaire, superkrachtige replica van de S1 E2.
Hiervoor volgde Humbert Anne de Molina het gebruikelijke recept voor dit model, namelijk een beroep doen op verschillende donorvoertuigen (Audi 80 en Quattro Coupé) om een kort chassis te ontwerpen, waarop vervolgens talloze composietonderdelen en een ‘opgevoerde’ 5-cilindermotor werden geënt. Het resultaat? Indrukwekkend!
Peter Lüdicke is een zeer actief lid van de Duitse Slowly Sideways club. En hij is gepassioneerd door een ongewoon model: de Datsun Violet GT. Hij is eigenaar van verschillende exemplaren en zal op Rally 4 Passion aanwezig zijn met deze prachtige replica van de officiële Gr.4 Violet GT die in 1981 als 6e eindigde in de Acropolis Rally, de zesde ronde van het WK-Rally.
Lokale coureur Giorgios Moschous had de eer om te finishen in de voetsporen van Shekhar Mehta, achter een leidend kwartet van Vatanen, Alen, Bettega en Fréquelin. Zijn teamgenoot Timo Salonen, die met een identieke Violet GT, moest opgeven. Net als zijn opvolger uit 1983, de Nissan 240 RS, schitterde deze Datsun Violet GT vooral in de vrij ruige onverhardrally’s.
Dankzij Didier Doyen en Damien Cornet zullen de toeschouwers van de Rally 4 Passion hun herinneringen opnieuw kunnen beleven!
In 1987 was Jean-Pierre Van de Wauwer een van de koplopers van de Belgische rallysport met een auto die legendarisch is gebleven: de Toyota Corolla 1600 GT in Fina-kleuren, geprepareerd door Thiebaut Racing, het bedrijf dat enkele jaren eerder was opgericht door Pierre Thiebaut in Verviers.
Hoewel Didier Doyen de originele ‘Vande’-auto al een aantal jaren in zijn bezit heeft, is hij helaas niet meer rijklaar. Als echte liefhebber begon Didier dus met het ombouwen van een Corolla AE86 in de kleuren van de beroemde Belgische benzinemaatschappij.
Uitgerust met een krachtige motor die zo’n 195 pk levert, een ‘straight size’ versnellingsbak en een grote autoblocker, zal deze prachtige replica zeker in de smaak vallen bij de vele Vande-fans…
Festivals zoals Rally 4 Passion zijn ook een gelegenheid om prachtige originele oldtimers te bewonderen die perfect gerestaureerd en onderhouden zijn. Dat is het geval bij deze Ford Escort MKI RS2000 Group 4 uit 1974 in de kleuren van Ford Motorsport, een tijdperk waarin rallyauto’s in essentie smetteloos waren.
Deze Escort, die werd uitgeroepen tot ‘mooiste originele rallyauto’ tijdens het Alsace Rallye Festival 2023, is eigendom van de Nederlander Laurens van der Velde, jarenlang een gerenommeerd speedwayracer.
Voordat hij een officiële Toyota- en vervolgens Mitsubishi-coureur werd, zorgde Kenneth Eriksson ervoor dat Volkswagen Motorsport kon schitteren in het World Rally Championship in 2WD met de Golf Gr.A. In 1986 en 1987 zette de Zweed een reeks prestaties neer, waarbij hij talloze klassezeges pakte.
In 1987, het eerste jaar van de opkomst van Groep A op wereldniveau, reed Eriksson zijn Golf zelfs naar de 4e plaats in het WK-rally achter de vierwielaangedreven auto’s van Kankkunen, Biasion en Alen.
Deze Volkswagen is een mooie replica van Erikssons Gr.A Golf uit 1987 en werd door zijn eigenaar Roger Halm gepresenteerd op het Alsace Rallye Festival 2023. Hij is het resultaat van een nauwgezette restauratie die tussen december 2022 en juli 2023 werd uitgevoerd.
Nous utilisons des cookies pour vous garantir la meilleure expérience sur notre site web. Si vous continuez à utiliser ce site, nous supposerons que vous en êtes satisfait.OKNon