Op minder dan twee maanden voor het evenement kunnen zij die staan te popelen van ongeduld zich nu ook inschrijven voor de snelheids- en regularityproeven van de Rally 4 Porsche, die op 3 en 4 juni in Hoei plaatsvindt. Hoog tijd dus om een tipje van de sluier over het parcours te lichten.
De Rally 4 Porsche was in oktober 2022 een nieuwkomer in rallyland, en maakte meteen indruk op volgers en deelnemers. Deze laatste groep wordt voor de tweede editie trouwens nog talrijker, want het evenement werd naar een gunstiger datum in de zomer verschoven en is nu gepland voor het eerste weekend van juni. Ondertussen zijn ook al enkele grote namen op de deelnemerslijst bekend. Naast de eerder aangekondigde Robert Droogmans zijn de drie laureaten van de snelheidsrally van vorig jaar – Emile Tollet (“Classic”), Thibaud Mazuin (“SR/modified”) en Andy Lefevere (“Modern”) – nu al zeker van de partij om de concurrentie stevig weerwerk te bieden.
In de regularityrally, met het “ASAF Regularity VHRS”-label, worden twee gemiddelde snelheden gehanteerd (50 of 65 km/u). Bij de eerste inschrijvers noteren we onder andere Jacques Evrard en Yves Deflandre, terwijl ook Didier Gathy nog naarstig op zoek is naar een bolide die hem kan toelaten zijn naam een tweede keer op het palmares te schrijven.
Nog meer dan het sportieve aspect, waaraan het « R4P »-team geleid door Yves Matton en Jean-Marc Fortin nog steeds hard aan het werk is, is het vooral de voldoening een compleet parcours te kunnen aanbieden die de boventoon voert: “We kunnen nooit voldoende de gemeentes Hoei, Clavier en Somme-Leuze bedanken, voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gesteld. Beter nog, we verwelkomen ook het enthousiasme en de dynamiek van het gemeentebestuur van Villers-le-Bouillet, dat besloten heeft in hun voetsporen te treden. De ontvangst die we daar kregen overtrof onze stoutste verwachtingen. Naast een klassementsproef organiseren we er ook een regroup, vlak aan het stadhuis”, aldus Yves Matton.
Wegens de relatief korte periode tussen de eerste twee edities heeft het parcours geen hele grote wijzigingen ondergaan. “We hebben inderdaad besloten om de twee proeven die in 2022 zeer in de smaak vielen, Moulin de Solières en Clavier, ongewijzigd te laten”, stelt Stéphane Lhonnay, verantwoordelijk voor het parcours en de veiligheid. “Laatstgenoemde proef werd door de rijders zeer geapprecieerd, zeker door de lengte en het uitdagende karakter, terwijl in Solières de ontzettend spectaculaire doortocht op het onverhard van de parking van de beroemde Molen al bijna een cultstatus heeft verworven. Hetzelfde geldt voor de eerste remzone van de proef, waar men de grommende motoren al van ver hoort aankomen. Wat de nieuwe proef van Vaux-et-Borset betreft, op het grondgebied van Villers-le-Bouillet, die begint aan de rotonde in het dorp van Warnant-Dreye (met de Porsches zorgt dat gegarandeerd voor – een absoluut veilig – spektakel!), waarna een ietwat Haspengouws tracé van bijna 10 kilometer volgt.”
Andere nieuwigheid op deze proef: het gebruik van twee ‘slow zones’, die de deelnemers strikt zullen moeten respecteren. Het is een bekend concept uit de regularity, maar voor snelheidswedstrijden is dit nieuw. “Hoewel sommige deelnemers er nogal sceptisch tegenover staan, is onze wedstrijd – die voor geen enkel kampioenschap in aanmerking komt – de ideale gelegenheid om nieuwe concepten voor de toekomst van de rallysport uit te proberen”, stelt project manager Julien Frère. “De deelnemers mogen echter gerust zijn, we zullen ze voldoende briefen over hoe deze slow zones moeten gerespecteerd worden. Later volgt er nog meer communicatie om te vermijden dat het publiek naar deze zones trekt, want veel interessants zal daar niet te zien zijn.”
Een gevarieerd menu dus, voor een parcours van drie lussen van drie proeven, goed voor een totaal van 368,47 km, waarvan 105,51 tegen de klok! De eerste wagens verlaten het startpodium aan de Avenue Delchambre in Hoei op zondag 4 juni om 8 uur, terwijl de finish rond 18u30 doorgaat op de Grand’Place van Hoei. Op dat moment zijn de namen van de ‘beste Porsche-rijders’ in elke categorie gekend, rijders die in ieder geval alle valstrikken en schietgeweren van het uitdagende parcours zullen hebben vermeden. We herinneren er graag nog even aan dat de snelheidsrally open staat voor buitenlandse teams, oldtimers, aangepaste proto’s en moderne GT3’s, terwijl de categorieën VHRS (50 en 60 km/u) en ‘Demo’ open staan voor elke Porsche waarvan de productie voor 31/12/1997 begon. De Britten Keith Mclvor (Porsche 911 SC) is trouwens de eerste deelnemer van over het Kanaal om zich in te schrijven voor de snelheidsrally. Net zoals vorig jaar kunnen de fans ook helemaal gratis naar de proeven trekken.