News

Een ex-Thiry Ford Escort RS Cosworth Gr.A voor…

… Nicolas Mativa. Terwijl we wachten om de kleurstelling te ontdekken van de Ford Escort RS Cosworth Gr.A waarmee Bruno Thiry zal rijden in Rally 4 Passion, is dit de livery waarmee Nicolas Mativa, eigenaar van deze zeer mooie Cosworth Gr.A, zal deelnemen aan het eerste Huy-Namur Rallye Festival.

Iedereen kent de livery van deze replica. In 1996 was de Spaanse oliemaatschappij Repsol de titelsponsor van het officiële Ford-team in het World Rally Championship, met onder andere de in Madrid geboren Carlos Sainz.

Bruno Thiry, die met het officiële team deelnam aan zeven WK-rally’s, sloot het seizoen sterk af met back-to-back podiumplaatsen in Sanremo en Catalunya. De Sanremo-kleuren van 1996 zijn die van de Escort RS Cosworth Gr.A. van Nicolas Mativa en Jérémie Tomballe!

Une Ford Escort RS Cosworth ex-Thiry pour…

… Nicolas Mativa. En attendant de découvrir la livrée de la Ford Escort RS Cosworth Gr.A que pilotera Bruno Thiry au Rally 4 Passion, voici celle qu’alignera au premier Huy-Namur Rallye Festival Nicolas Mativa, propriétaire de cette très belle Cosworth Gr.A.

La livrée de cette réplique est connue de tous. En 1996, le pétrolier espagnol Repsol était le sponsor titre de l’équipe officielle Ford en Championnat du Monde des Rallyes, qui accueillait en son sein le Madrilène Carlos Sainz.

Disputant sept épreuves mondiales avec l’équipe officielle, Bruno Thiry avait terminé la saison en force, s’offrant deux podiums consécutifs au Sanremo et au Catalunya. C’est la livrée de ce Sanremo 1996 qu’arbore l’Escort RS Cosworth Gr.A de Nicolas Mativa et Jérémie Tomballe !

« Hertz » R5 Turbo Tour de Corse

The Renault 5 Turbo made rallying history, initially being developed as a Group 4 car before evolving into a Group B car in its second generation. This evolution culminated in its ultimate version, the « Maxi ».

Approved in Group B, this Renault 5 Turbo 2 ‘Tour de Corse’ spent a long time on the roads of French rallies in Group F. Its owner since 2004, Vivien Bombré, gave it the traditional yellow and white livery of the 20 ‘Tour de Corse’ customer cars a few years ago.

For the Rally 4 Passion, where it will be driven by Fabrice Rossi, it will sport a new ‘Hertz’ livery, identical to that used by Corsican driver Camille Bartoli in the 1984 Tour of Corsica. Superb!

R5 Turbo Tour de Corse « Hertz »

De Renault 5 Turbo schreef rallygeschiedenis. Hij werd aanvankelijk ontwikkeld als Groep 4-auto, maar evolueerde in zijn tweede generatie naar een Groep B-auto. Deze evolutie culmineerde in zijn ultieme versie, de « Maxi ».

Deze Renault 5 Turbo 2 ‘Tour de Corse’ werd goedgekeurd in Groep B en heeft lange tijd in Groep F op de Franse rallywegen rondgereden. Zijn eigenaar sinds 2004, Vivien Bombré, gaf hem een paar jaar geleden de traditionele gele en witte kleurstelling van de 20 ‘Tour de Corse’-klantenauto’s.

Voor de Rally 4 Passion, waar hij zal worden bestuurd door Fabrice Rossi, krijgt hij een nieuwe ‘Hertz’-kleurstelling, identiek aan die van de Corsicaanse coureur Camille Bartoli in de Tour de Corse ’84. Schitterend!

R5 Turbo Tour de Corse « Hertz »

La Renault 5 Turbo a marqué l’histoire du rallye, étant initialement développée en vertu du Groupe 4 avant d’évoluer dans sa seconde génération en Groupe B. Cette évolution culminera avec sa version ultime, la « Maxi ».

Homologuée en Groupe B, cette Renault 5 Turbo 2 « Tour de Corse » a longtemps sillonné les routes des rallyes français en Groupe F. propriétaire depuis 2004, Vivien Bombré, lui a offert voici quelques années la livrée traditionnelle des 20 exemplaires clients de la « Tour de Corse », à savoir le jaune et le blanc.

Pour le Rally 4 Passion, où elle sera emmenée par Fabrice Rossi, elle arborera une nouvelle livrée « Hertz », identique à celle du pilote corse Camille Bartoli au Tour de Corse 1984. Superbe !

A fine tribute to Jochi Kleint

Tanja Zingelmann-Hartjen was a keen rally co-driver in the 1980s and 1990s, and has now passed this passion on to one of her sons, Corbian, with whom she competed in last year’s Eifel Rally Festival in a VW Golf.

In preparation for this season, Tanja and her team are putting the finishing touches to their new car, a beautiful Group 4 Ford Escort Mk1 RS1600, which is an exact replica of one of the very first cars driven by a driver who left his mark on the history of German rallying, Jochi Kleint.

In a similar Mk1 from Ford Boreham, with minimalist decoration, the future European Champion (in 1979) Jochi Kleint and Jochen Berger distinguished themselves during the Int. Rallye Vorderpfalz in 1971. That same year, this factory Escort was also driven by Roger Clark himself.

Een mooi eerbetoon aan Jochi Kleint

Tanja Zingelmann-Hartjen was een fervente copiloot in de jaren 1980 en 1990 en heeft deze passie nu doorgegeven aan een van haar zonen, Corbian, met wie ze vorig jaar deelnam aan het Eifel Rally Festival in een VW Golf.

Ter voorbereiding op dit seizoen leggen Tanja en haar team de laatste hand aan hun nieuwe auto, een prachtige Groep 4 Ford Escort Mk1 RS1600, die een exacte replica is van een van de allereerste auto’s waarin werd gereden door een coureur die zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de Duitse rallysport, Jochi Kleint.

In een soortgelijke Mk1 van Ford Boreham, met minimalistische decoratie, onderscheidden de toekomstige Europees Kampioen (in 1979) Jochi Kleint en Jochen Berger zich tijdens de Int. Rallye Vorderpfalz in 1971. In datzelfde jaar werd deze fabrieks-Escort ook bestuurd door Roger Clark himself.

Bel hommage à Jochi Kleint

Ayant assidument pratiqué le rallye dans les années 1980 et 1990, Tanja Zingelmann-Hartjen a transmis cette passion à l’un de ses fils, Corbian, avec qui elle avait déjà disputé l’an dernier l’Eifel Rallye Festival sur une VW Golf.

En vue de cette saison, Tanja et son équipe mettent la dernière main à la pâte de leur nouvelle monture, une très belle Ford Escort Mk1 RS1600 Groupe 4 qui est la réplique exacte de l’une des toutes premières voitures d’un pilote ayant marqué l’histoire du rallye allemand, Jochi Kleint.

Sur une Mk1 similaire en provenance directe de Ford Boreham, à la déco minimaliste, le futur Champion d’Europe (en 1979) Jochi Kleint et Jochen Berger se distinguaient lors du Int. Rallye Vorderpfalz 1971. La même année, cette Escort d’usine était aussi confiée à Roger Clark himself.

Everett en zijn legendarische Chevette!

Tijdens het BK Rally 1982 schitterden Simon Everett en Dany Colebunders met hun Groep 4 Vauxhall Chevette 2300 HSR in de kleuren van Tuborg.

De Britse coureur was altijd spectaculair en was duidelijk een van de favoriete coureurs van het publiek, naast Belgische sterren uit die tijd zoals Guy Colsoul, Robert Droogmans, Marc Duez, Jean-Louis Dumont, Didi en Patrick Snijers.

Dankzij Ronald Jussiant en Séverine Chupin, die ook van glijden houden, kan het publiek van Rally 4 Passion zich Simon Everett herinneren in deze prachtige replica, die zelfs rechtsgestuurd is!

Everett and his legendary Chevette!

During the 1982 Belgian Rally Championship, Simon Everett and Dany Colebunders drove their Group 4 Vauxhall Chevette 2300 HSR in the colours of Tuborg.

Always spectacular, the British driver was clearly one of the public’s favourite drivers, alongside Belgian stars of the era such as Guy Colsoul, Robert Droogmans, Marc Duez, Jean-Louis Dumont, Didi and Patrick Snijers.

Thanks to Ronald Jussiant and Séverine Chupin, who also love to go sideways, the Rally 4 Passion public will be able to remember Simon Everett in this superb replica, which even has right-hand drive!